lørdag 14. november 2009

Pappa 0 - Pus 100



Pappa nyser! Og klør! Går konstant rundt med rennende øyne. Og høres ut som han skal harke opp en hårball!! Charming! Pappa synes katter er "ålraite" dyr. Sånn nesten....
For ca 4 år siden fikk vi en yndig liten skapning i hus. Avvist fra mor, lille bankende hjerte! Suttet på poten! Koste og purret seg inn i mammas sjel. Barnet var over seg, spiller ikke noen rolle med oppklorte skinnmøbler! Pappa nyser! Og nyser!
Mamma må ta et valg; "hvor glad er jeg egentlig i mannen min? Hvem skal ut - pappa eller pus?" Pappa seiret (gud vite jeg har angret den beslutningen et par ganger....) pus måtte flytte. Med knuste hjerter og lovnad om samværsrett for barna. Ooooo store sorg. Tiden gikk - mamma er en igangsetter - ikke en som liker å følge opp (iflg IPU profil gjort i 2008) - Lillepotesutter ble besøkt 1 gang! Barnet ble opptatt av håndball, venninner, tights og innleggssåler...

4 år senere:
"Mamma???? Kan jeg få lov å gå opp til Olav og Maria???? Mamma??? Mamma??? Mamma - hører du på meg??? Mamma - de sa jeg kunne komme opp på søndag! MAMMA!!!!!!"
"Men - det var da som f¤"&%% også da Ane!!! Klokken er jo bare kvart på sju jo!! Du kan jo ikke gå på besøk nå må du jo fatte - det er jo mørk ute enda!!!" (Om jeg har misforstått noe, og det er helt ok å sende barna på besøk kl 07.00 på en søndag - PLEASE gi meg beskjed!! Do NOt let me walk in the darkness på den asså!!!.....)
"Men mamma - du LÅVA!!!! Du LÅVA at e skulle besøke Aiso - nei e meina Maria å Olav - for d sa du. Du LÅÅÅÅVA mamma!!!!Du sa Kårs på halsen å ti kniva i hjerte å mor å far i døden mamma!!!! De ekke fint å lyge forda kommer du i fengskel!! Å e skal vaffal ikke besøk til de på jula!!!"
Å sukk hjerte - hvor har dette barnet fått sin sans for svulmende setninger og dramatiske vendinger fra??? Jeg fatter det ikke! Må være en plass langt bak i slekta. Eller fra mossa (morfar)! (eller han har jo skylden for det BLODHETE temperamentet - så kanskje han skal få dukke under radaren denne gangen...? )
Min datter er vill etter dyr. Eller minidyr! Og minimennesker! Siden hun var i stand til å stå og snakke samtidig har hun stått vakt i stram-giv-akt ved hushjørnet på jakt etter noen hun kunne "plappe" Om den "noen" var i vogn eller bånd spilte ingen rolle.
Og nå har hun landet på kattunger. Hun er lojal til tusen mot de små hårballene - og like illojal mot katteløse venner!! Hun snur kappen etter vinden - og liker best den med den minste katten. Akkurat nå er hennes beste venninne Anne Berit på 60. ish! Sikkert givende for Anne Berit!
Og Anes forståelse for sarkasme og spøk er ikke mer utviklet enn hos en normal 5 åring; så når mammaa sa: "Kanskje vi skal bytte ut pappa mot en katt?" på (nesten)fleip - lyste øyenene hennes opp hele nabolaget. Og deler av Spjelkavika! Og selv om mamma hev seg rundt for å prøva å begrense skadene - ikke sjans! The damage was done! Hyl og skrik!! "Men du LÅÅÅÅVA!!!!! Pappa kan bo i garasja da mamma!!!! Eller hos naboen!!! Og vi kan komme på besøk til han når pusen er blitt stor og jeg ikke gidder leke med han mer!!!!!!"
Stakkars pappa - er glad han ikke hørte dette! (selv om han GARANTERT får høre det ved neste krangel: MMmmmmmhhhhhhmmmm...vet du hva Ane sa eller????? SÅ mye betyr du for henne?????"
Evilknivel mamma!
Men nå øyner jeg et håp!! I form av en langhåret russer!!! For det er ikke sånn jeg har trodd - at allergien kommer fra kattehårene! Nope! De kommer fra et protein i spyttet!
Så med mindre du finner en katt med konstant munntørrhet - så spiller det ikke noen rolle hvor lang pels den har! (Bortsett fra at det blir mer jobb for vaskehjelpen med en langhåret en...)
Og denne langhårede barske russeren mangler dette proteinet!
Den mangler også skam i livet!!!
For prisen er .....OMG!
8000 kroner for en katt!
Er jo en Thailandtur det!
Eller 533 duftlys fra Ikea!
2 nye pc!
Eller 1/4 av en Boobjob!

Så kjære lesere; Er det noen som har en litt defekt Sibirkatt til salgs? Innavl?
Impotent? Skjeløyd? Balanseproblemer? Eller Ødipus kompleks?

4 kommentarer:

Mayas Verden sa...

Ha ha ha:)Herlig innlegg Silje !!1Lo meg godt gjennom innlegget og så godt fortalt at jeg omtrent så ansiktsutrykket både til mor og datter!!!

Herlig:) Kan desverre ikke hjelpe deg med russeren:)

Ha en flott helg videre:)

Anonym sa...

hahaha! Staaakar! Veldig bra (be-)skrevet!
Meeen du vet at sibirkatten bare er 70-80% allergifri? Bare så du ikke går på en smell altså! Finnes en fremavlet katterase som er 100% allergifri, men holdt deg fast: rundt 30.000 sviende kroner må du da ut med! Da ble jo sibiraktten rene Ladaen i forhold ;P

Silje Viken Skarlund sa...

Takk for det!!! :-)
30 000 - nei da ryker mannen i stedet for!!! Hehehehehe!!!

Camilla sa...

hehe...steik dokke! e hakkje peiling på sånt, så e kankkje hjelpe!

klem c