fredag 6. november 2009

Spøkelseskladden og Den onde ste"tingen"

.....Det var en gang en mor og to små prinsesser som bestemte seg for å grave dypt i lommene. Og de gravde, og de gravde - lenge og vel, for å finne masse, masse penger!

For det trengte de når de skulle være kulturelle i Ålesund by! Tornerose skulle komme på besøk!

Og gleden var stor hos de to små prinsessene som med stjerner i øynene, roser i kinnene, sprang rundt i slottet sitt på lette alveben. Det var nesten som mor selv fant fant frem Tutu`en (ikke Desmond - men ballettskjørtet) - og dro en Carrie! Men siden mor ikke (enda) har blitt bitt av Hollywood basillen og kan bruke barnas klær, ble det i dette tilfellet heldekkende sort - uten at hun var like skummel som heksen i Tornerose, eller Tengel i Brødrene Løvehjerte - eller den verste av alle; Den onde ridder Cato - og hans klooooo av jern!!! Jeg får fortsatt klump i halsen og svetteperler i pannen når jeg tenker på alle de søvnløse nettene med øynene stivt festet mot vinduet - livredd for å se KLOOOOOOEN....

Nå skal jeg fortelle dere noe jeg aldri har fortalt en levende sjel i hele mitt liv.... På grunn av den onde Tengel, Ridder Cato - og alle andre skurker som uforsiktig ble introdusert til denne sarte kvinnesjel...så var jeg faktisk LIVredd spøkelseskladden til jeg gikk ut av barneskolen! Helt seriøst; jeg satt på trappen til mor eller far kom hjem fra jobb, og måtte jeg inn for å gjøre mitt fornødne - så holdt jeg på å DØ av SKREKK ved tanken på spøkelseskladden som helt sikkert stod under trappen - klar til å kladde på meg ...eller hva det var han egentlig gjorde.... Det gjorde at jeg måtte svinge meg tidlig rundt å få meg kjæreste ganske tidlig som jeg kunne ha med meg hjem fra skolen. Til mor og fars store begeistring!! ....NOOOOT - som Borat ville ha sagt!

Men nok om det; prinsesser i rosa og mor i (ikkehekse) helsort! På vei til Tornerose. Etter å ha gravd dypt i lommene! Gravd DYPT!
Det var faktisk et utrolig syn å se en hel sal fylt til randen med rosa crianza, tryllestaver og runde småjente kinn! Og det knitret i kjolene, og et hvisken av forventning suste som tryllestøv mellom radene i teatersalen når mørket senket seg og funklende barneøyner lyste opp scenen...
Og ut kommer den onde stemoren!!! Eller skal jeg si; den onde stefaren???? Eller den onde stefaren som liker å kle seg i den onde stemorens klær??? Den onde transvestitten??? Anywho; denne onde ste"tingen" entret scenen med puppene stasjonert på to vidt forskjellige steder på overkroppen(ikke en gang amming av 37 barn kan flytte pupper på den måten..), leppestiften godt utover både amorbue og underleppe, og med en kaskade av lyse krøller...i hånden!!!!
Hvem som ble mest sjokket av mor og prinsesser er ikke godt å si!! At mor er en moderne politisk korrekt kvinne med toleranse for alle samfunnets farverike sammensetninger er det ikke tvil om, men når de begynner å kødde med Tornerose??? Og Tornerose!!???!! Hun entret scenen i en tight tricot, hengende oppned fra taket i to laken som en bulgarsk sirkusartist på permisjon fra Sirkus Merano. "Mamma - hvem er det?Hvorfor har hun skøytedrakt på seg? Hvor ER Tornerose? Og hvor er prinsesskjolen og kronen? Hvor er tryllestøvet og de gode feene? Mamma...??????"
Hva svarer man på det???? "Dere skjønner barn; at på et tidspunkt så møtte denne Bergenske teater gruppen sin kunsteriske metningspunkt når det gjelder tradisjonelle folkeeventyr, og måtte utfordre seg selv for å ikke stangnere på det personlige og profesjonelle plan....og de må finne nye måter å stimulere sitt intellekt på. Og de kom på denne glimende ideen om å modernisere Tornerose...Skjønner?"
NEI!! Det skjønner jeg IKKE! Når målgruppen er 300 4-9 åringe med rosa drømmer og tiara, som i dagevis har nynnet om Tornerose; så gi dem det de kom for!!! Gi dem store kjoler, diamanter og tyll! Gi dem glass-sko og fuglekvitter! Blonde prinser og tykke konger med hvitt skjegg! Hvite hester og gresskar karjoler!
En ting er at det leker seg med de voksnes teater; at Bør Børson nå driver en campingplass, og at presten i Shakespeare spilles Pia Haraldsen (...usj...) - vi er voksne, og kan riste det av oss.
Men ikke kødd med barnedrømmene våre! Ikke kødd med Askepott, Smøhvit eller de 7 små dverger. La oss beholde noe fint og ubesudlet!

Hvordan blir det med julespillene i år????
Ble Jesus forsatt født i en stall?
Var der gjetere på marken...?
Dalte englene ned i skjul????

Do not mess with me!!!

Ingen kommentarer: